placeholder image

Skolevægring

Vi er de professionelle, der hjælper og rådgiver jer forældre, så I kan komme videre, og jeres barn kan få den nødvendige hjælp og støtte.

Vi tilbyder ikke et quickfix, men ordentlighed og grundighed, fordi skolevægring og mistrivsel ofte bunder i komplekse problematikker, som dels kræver en grundig undersøgelsesproces, og dels et overblik over hvilke samarbejdspartnere, der er nødvendige at inddrage.

Det er vores erfaring, at netop manglende samarbejde med skole og myndigheder i yderste konsekvens, også kan betyde en belastningsreaktion hos jer forældre; ofte fordi I i måneder, nogle gange år, har famlet i blinde og forsøgt at finde en løsning selv. Kæmpet (alene) med skole og myndigheder, som enten har stået magtesløs sammen med jer, eller måske ligefrem modarbejdet en konstruktiv og positiv udvikling. Vi kan naturligvis ikke love, at alle parter spiller med os, men vi kan love, at vi bliver, til I igen har fået skabt overblik, og er klædt tilstrækkeligt på, således I kender jeres rettigheder og muligheder, både i skole – og evt. det sociale system. Konstruktivt og systematisk, hjælper vi til at få skabt overblik over hvilke relevante samarbejdspartnere der er nødvendige at inddrage, og ligeledes hvilke skridt der skal tages, og ikke mindst i hvilken rækkefølge.

Vores overbevisning og erfaring er, at det aldrig er barnet, der er problemet; sammen kigger vi på barnets hverdag og de rammer, der er omkring barnet, fordi forklaringen og ændringerne skal findes her. Når barnet udviser manglende lyst og overskud til at gå i skole, så hjælper vi jer til at finde frem til hvad, der kan motivere jeres barn til igen at få modet, lysten og overskuddet til at blive undervisningsparat.

Vi tilbyder en 20 min afklarende samtale over telefonen, som ikke koster noget.

SKRIV TIL OS HER

Hvad er skolevægring?

Skolevægring betyder, at barnet vægrer sig mod noget, som vækker ubehag.
Ifølge Socialstyrelsen er skolevægring altid en kompleks problemstilling, og der er oftest tale om flere udløsende faktorer og begivenheder, som kan have opbygget sig over tid. Det kan være større eller mindre begivenheder, men både mængden og størrelsen kan til sidst munde ud i den belastningsreaktion, som barnet udviser ved at værge sig mod skolen. Det er også derfor, at barnet som regel ikke kan pege på en enkelt grund, som primær årsag til belastningen.

Der er forskellige årsager til, at nogle børn udvikler skolevægring. Det er vores erfaring, at nedenstående er nogle af de mest almindelige årsager:

• Skole-relaterede faktorer: Nogle elever kan føle sig overvældede af skolearbejdet, have svært ved at følge med i undervisningen, eller opleve mobning eller dårlige relationer til lærere eller klassekammerater.

• Personlige faktorer: Nogle elever kan have personlige udfordringer, som påvirker deres evne til at deltage i skolen, f.eks. angst, depression, lavt selvværd eller andre mentale sundhedsproblemer.

• Familierelaterede faktorer: Problemer i hjemmet, som f.eks. skilsmisse, konflikter eller traumer, kan påvirke en elevs motivation og evne til at deltage i skolen.

• Skift i rutiner: Nogle elever kan have svært ved at tilpasse sig skolens rutiner og krav, især hvis de har haft en lang pause fra skolen eller har skiftet skole.

Det er vigtigt at bemærke, at skolevægring ikke er et udtryk for manglende vilje til at lære, men netop en reaktion på ovenstående.